kiss한국스포츠개발원

통합검색
전체메뉴
  • 연구자료 > 정기간행물안내 > 정기간행물소개 > 체육과학연구 > 원문서비스

원문서비스

한국스포츠개발원
정기간행물 안내

한국스포츠개발원에서는 최신 체육정보 보급 및 우수 논문 소개 등을 위해 정기적으로 3종의 간행물(체육과학연구, IJASS,
스포츠과학)을 발행하고 있습니다.

연구과제원문 상세내용
제목 초등 여학생 체육수업 참여 활성화를 위한여학생 친화적 통합 프로그램의 효과 탐색 [발행] 표지사진 없음
영문제목
저자 홍연종, 이옥선
발행일 2017-03
권호정보 제28권 제1호
원문 첨부파일
[목적] 본 연구의 목적은 초등학교 여학생의 체육수업 참여 활성화를 위한 여학생 친화적인 체육 프로그램을 개발하고 실행하여 그 효과를 탐색하는 데 있다. 이를 위하여 남녀 학생 모두를 대상으로 하여 여학생들의 체육수업에 대한 어떤 인식이 있는지를 파악하였고, 이러한 인식을 형성하는 부정적인 요인을 불식시키고 남녀학생 모두 상호 이해와 존중을 바탕으로 체육수업 참여를 증진시킬 수 있는 여학생 친화적인 통합 프로그램을 개발하여 1년간 적용하고 그 효과를 탐색하였다. [방법] 연구 참여자는 5학년 10명(남 5명, 여 5명)과 수업을 지도한 교사 1명이었다. 본 연구의 자료수집은 학생 프로그램 이전-사후 심층면담, 관찰, 교사 반성일지, 학생 체육일기, 학생이 찍은 사진 등의 다각적인 방법으로 이루어졌으며, 수집된 자료는 귀납적으로 분석하였다. [결과] 연구 결과 남학생은 여학생들이 수동적이며 운동기능이 낮고, 주변적 위치에 머무르고 있다는 측면에서 부정적으로 인식하고 있었고, 여학생들은 자신들의 강점이 인정되지 않는 분위기와 남학생의 비난을 문제 삼는, 남녀 학생 간의 엇갈린 시선이 있었다. 이러한 문제를 해결하기 위해, (1) 무지에서 관심으로, (2) 오해에서 이해로, (3) 기능에서 가치로, (4) 경쟁에서 협동으로를 지향하며 남녀 학생이 함께 참여하는 능(competence), 지(knowledge), 심(dispositions)이 통합된 30차시로 이루어진 여학생 친화적 통합 프로그램을 구성하였다. 프로그램의 실행 결과, (1) 여학생 체육수업 참여에 대한 인식의 변화, (2) 참여 방법의 다면화와 참여도의 향상, (3) 가치를 중시하는 체육 수업 분위기 조성의 효과가 있는 것으로 나타났다.
주요어: 여학생, 체육, 참여, 여학생 친화적, 통합 프로그램

[Purpose] The purpose of this study was to examine students’ perceptions of girls’ participation in physical education(PE) in elementary schools and examine the impacts of a girl-friendly integrated program on children’s participation in PE classes. [Methods] The participants were 10 fifth graders (5 girls and 5 boys) and their teacher in an elementary school. Data which were collected from in-depth interviews with students, students’ journal entries, field observation, and teacher’s reflective journal entries were analyzed inductively. [Results] Findings revealed that boys perceived girls’ participation as passive, possessing a low level of skills, and staying at the peripheral position. Meanwhile girls expressed their desire to demonstrate their strengths in PE classes and were afraid of boys’ criticism regarding their lack of skills. There were also misconceptions and misunderstanding on girls’ PE participation between boys and girls. In order to resolve these issues, a girls-friendly integrative program was designed. based on the four guiding principles drawn from students’ perception: (1) from ignorance to interest, (2) from misunderstanding to understanding, (3) from sport skills to sport values, and (4) from competition to cooperation. The program integrated boys and girls for promoting active interaction and also integrated competence, knowledge, and dispositions to accommodate students’ various ways of PE participation. Findings revealed that the program had: (1) diversified students’ perceptions of PE participation, (2) promoted students’ diverse and active participation, and (3) established classroom atmosphere which emphasized positive values.

Key words: girls, physical education, participation, girl-friendly, integrated program
담당자
담당자 이현주 전화 02-970-9570 팩스 02-970-9593