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연구과제원문 상세내용
제목 프로야구단의 위기커뮤니케이션 전략 분석: 메시지 소구 및 기사제시 방식을 중심으로 [발행] 표지사진 없음
영문제목
저자 구본욱, 원동천, 임충훈
발행일 2017-09
권호정보 제28권 제3호
원문 첨부파일
[목적] 본 연구의 목적은 구단이 위기상황에 놓였을 때 사과 기사를 제공함에 있어 메시지 소구 및 기사제시 방식에 따른 위기 커뮤니케이션 효과를 알아보는 것이다. 구체적으로 프로야구단이 사과 기사를 전달함에 있어 이성적 중심의 사과 기사보다 감성적 중심의 사과 기사가 공중의 메시지 수용도에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 예상하였으며 사과 기사에 사진을 포함하는 것이 그렇지 않을 때보다 공중의 메시지 수용도에 긍정적으로 영향을 미칠 것으로 예상하였다. [방법] 실제로 존재하는 프로야구단을 선정하고 승부조작이라는 위기상황을 가정하여 해당 구단이 사과 기사를 노출할 때, 사과 기사의 메시지 소구 방식(이성적 사과 기사 vs. 감성적 사과 기사)과 기사제시 방식(기사 vs. 기사+사진)에 따른 요인 설계 실험연구를 실시하였다. 실험은 340명을 대상으로 설문조사를 실시하였고 최종적으로 325부를 활용하였다. 자료 분석을 위하여 SPSS 23.0을 사용하였으며 기술통계분석(Descriptive Analysis), 확인적 요인분석(Confirmatory Factor Analysis), 신뢰도 분석(Reliability Analysis), t-검정(Independent t-test), 이원공분산분석(Two-way ANCOVA)을 실시하였다. [결과] 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로야구단이 전달한 사과 기사에 대해 이성적 소구 방식의 사과 기사보다 감성적 소구 방식의 사과 기사가 공중의 메시지 수용도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 프로야구단이 사과기사를 전달할 때 사진을 포함하는 것이 그렇지 않은 것보다 공중의 메시지 수용도 측면에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 확인하였다.
주요어: 상황적 위기커뮤니케이션 이론(SCCT), 메시지 수용, 메시지 소구방식, 사과 전략

Crisis communication strategies of professional baseball teams : Focusing on message appeal type and message delivery method

Bon-Uk Koo, Dong-Chun Won, & Choong Hoon Lim*

[Purpose] The purpose of this research was to investigate the influence of professional baseball teams' message appeal type (emotional vs. rational) and message delivery method (article with photo vs. article without photo) on consumers' acceptance of the message. The hypotheses were two folds. First, compared with a rational apology article, a professional team's emotional apology article affected consumers' acceptance more positively. Second, a professional team's apology article with a photo attached influenced consumers' acceptance more positively than one without a photo. [Methods] To achieve the purpose of this study, the authors utilized a 2 (Message Appeal Type: emotional vs. rational) × 2 (Message Delivery Method: article with photo vs. article without photo) factorial experiment. An existing baseball team was selected and was assumed to have been involved in a game fixing situation. Out of 340 participants, 325 were used in the final analysis. Two-way ANCOVA of SPSS 23.0 was conducted to analyze the data. [Results] Findings revealed when a professional baseball team issued an emotional apology article, consumers were more positive about it than a rational one. Also when a professional team delivered an article with a photo, consumers accepted the article more positively than the one without a photo.

Key words: Situational Crisis Communication Theory (SCCT), Message appeal type, Message delivery method, Apology strategy
담당자
담당자 이현주 전화 02-970-9570 팩스 02-970-9593