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연구과제원문 상세내용
제목 타이틀스폰서십 인지과정에 의한 스폰서십효과 연구: 수단-목적사슬이론을 중심으로 [발행] 표지사진 없음
영문제목
저자 박세혁, 정정희
발행일 2017-12
권호정보 제28권 제4호
원문 첨부파일
[목적]이 연구의 목적은 스폰서십속성, 스폰서십혜택, 스폰서십가치인식의 관계와 스폰서십태도, 스폰서십태도확신성 및 스폰서십효과와의 관계를 구조방정식모형을 통해 실증적으로 분석하는 것이다. [방법] 조사대상은 V-LEAGUE 타이틀스폰서인 ‘NH농협’이며, 설문대상은 서울, 경기, 충청지역의 대학생 369명을 대상으로 설문조사를 하였다. 표집방법은 편의표본추출법과 설문지 작성은 자기기입식으로 하였다. 제안한 구조모형을 검증하기 위해 IBM SPSSWIN Ver. 21.0과 AMOS 18.0을 사용하였다. [결과] 첫째, 스폰서십속성은 스폰서십혜택에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 스폰서십혜택은 스폰서십가치인식에 긍정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 스폰서십속성은 스폰서십태도에 긍정적인 영향을 미치지 않았다. 넷째, 스폰서십혜택은 스폰서십태도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 다섯째, 스폰서십가치인식은 스폰서십태도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 여섯째, 스폰서십태도는 스폰서십태도확신성에 긍정적인 영향을 미쳤다. 일곱째, 스폰서십태도확신성은 스폰서십효과(이미지개선, 호감도, 구매의도)에 긍정적인 영향을 미쳤다.
주요어: 타이틀스폰서십, 수단-목적사슬이론, 속성, 혜택, 가치인식, 태도, 태도확신성, 스폰서십효과

Examining the effects of sponsorship through the cognitive processes of title sponsorship: Based on the means-end chain theory

Se-Hyuk Park1 & Jung-Hee Jung2*
1Seoul National Univ. of Science and Technology & 2University of Soonchunhyang

[Purpose] The purpose of this study was to examine the relationships among sponsorship attributes, sponsorship benefits, recognition of sponsorship value, sponsorship attitude, and sponsorship certainty through structural equation model. [Methods] Respondents were university students living in Seoul, Kyoungki-do, and choongchung-do. The present study was designed to identify the effect of title sport sponsorship by utilizing NH V-LEAGUE title sponsorship. By using convenience sampling method, total 400 questionnaires were distributed and gathered from samples, and among them 369 valid samples were used for further analyses. The data were recorded and analyzed using the IBM SPSSWIN Ver. 21.0 and AMOS 18.0. 18.0. [Results] First, sponsorship attributes had a positive influence on sponsorship benefits. Second, sponsorship benefits had a positive influence on sponsorship value recognition. Third, sponsorship attributes had no positive influence on sponsorship attitude. Fourth, sponsorship benefits had a positive influence on sponsorship attitude. Fifth, sponsorship value recognition had a positive influence on sponsorship attitude. Sixth, sponsorship attitude had a positive influence on sponsorship attitude certainty. Seventh, sponsorship certainty had a positive influence on sponsorship effects (image improvement, favorability, purchase intention).

Key words: title sponsorship, means-end chain theory, attribute, benefit, value cognition, attitude, attitude certainty, effect of sponsorship
담당자
담당자 이현주 전화 02-970-9570 팩스 02-970-9593