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연구과제원문 상세내용
제목 학교체육정책의 교육적 의미 형성: 규제담론을 중심으로 [발행] 표지사진 없음
영문제목
저자 정현우
발행일 2016-12
권호정보 제27권 제4호
원문 첨부파일
본 연구의 목적은 Bernstein의 <교육담론의 사회적 구성> 이론을 중심으로 학교체육정책에 담긴 주요 담론의 교육적 의미 형성에 대해서 분석하고, 학교체육정책의 발전을 위한 시사점을 도출하는 데 있다. 이를 위해 학교체육정책 관련 문서를 분석하고, 체육교사를 대상으로 개방형 설문(n=22)과 심층면담(n=9)을 통해 자료를 수집하고 귀납적 범주분석을 수행하였다. 분석 결과 경쟁과 소외의 스포츠 담론, 학교폭력 예방과 학업향상을 중심으로 한 인성담론, 비만위기와 신체평가를 중시하는 건강담론이 주요 규제담론으로 작용하여 교사의 학교체육 실천에 영향을 주었다. 지나친 승부와 경쟁을 중시하는 학교스포츠클럽과 리그, 인성에 대한 정책의 모호성, 측정중심의 건강에 대한 잘못된 재개념화는 학교체육 전체의 교육적 본질을 약하게 할 우려가 있다. 이에 학교체육정책에 담긴 지배적 담론에 대한 지속적인 연구, 스포츠교육학 관점과 위치에서 학교체육정책의 교육적 시사점 탐색이 필요하다. 이와 더불어 스포츠, 인성, 건강 담론의 교육화 과정에서 드러나는 부정적인 영향을 최소화하는 실천이 요구된다. 마지막으로 학교체육정책의 부정적 영향에 대한 교육적 고려가 정책 형성과정에 제대로 반영될 때 학교체육의 교육적 의미가 학교현장에서 실천될 수 있는 토대가 마련될 것이다.
주요어: 학교체육정책, 교육담론, 규제담론, 스포츠, 인성, 건강

The Construction of Pedagogic Meaning in Physical Education Policy in Korea: Focused on Regulative Discourses

Drawing on Bernstein theory (1990, 1996) of pedagogic discourse, this study is aimed at exploring the construction of pedagogical meaning in physical education policy in Korea and providing critical implications for the development of policies for physical education and school sport. Both open-ended questionnaires (n=22) and in-depth interviews (n=9) were conducted. The collected data was commissioned by an inductive data analysis to look at patterns of regulative discourses embedded with physical education policy influencing on teachers’ educational practice. This study identified three main discourses constructing and constituting policies; sport, moral, and health. Sport discourse was the most dominant through the policy, in which two sub-discourses were central: ‘competition’ and ‘exclusion.’ Moral discourse had a strong connection with ‘crime reduction’ and ‘academic achievement.’ The structure of health discourse alleged increase in youth physical inactivity associated with sedentary living leads to an obesity epidemic. This study argued that there were significant dangers which dominant regulative discourses created a limited universe of possibilities for physical education. Therefore, we must not lose sight of the powerful discourses produced in the primary field, which have an impact on shaping forms of policy and practice in physical education. Furthermore, we need to examine in detail forms of physical education practice in order to achieve alignment in the school practice with current dominant discourses.

Key words: Physical Education Policy, Pedagogic Discourse, Regulative Discourse, Sport, Moral, Health
담당자
담당자 이현주 전화 02-970-9570 팩스 02-970-9593